10 Sebab iklan AdSense tidak muncul di blog

Adsense dari Google adalah sebuah syarikat pengiklanan. Google menjana pendapatan dari pengiklanan yang dapat dari syarikat yang mahu promosi Produk, Perkhidmatan dan aktiviti Syarikat.



Dengan menggunakan beberapa platfom milik mereka seperti Blogger.com, youtube dan lain lagi untuk memaparkan iklan.

Jadi bagi korang yang menggunakan platfom Laman Web seperti Blogger, Wordpress dan website biasanya akan mohon untuk jadi Publish iklan di laman korang kepada Google.

Apa yang penting korang kena pastikan memenuhi syarat yang di tetapkan oleh Adsense seperti laman web kene lebih 6 bulan atau dan pelawat sekurangnya 10 000.

Jika iklan Adsense tidak muncul juga ini antara sebabnya.

10 Sebab iklan AdSense tidak muncul di blog

1. Masih dalam tahap review

Seperti dijelaskan pada tahap menjadi publisher Google AdSense di atas, sebelum disetujui calon publisher akan melewati tahap review sebanyak 2 kali. Pada review pertama sudah jelas iklan AdSense tidak muncul di blog kerana kita belum boleh mengaksas dashboard Google AdSense dan belum memasang script iklan.

Pada tahap review kedua pun sama, iklan AdSense tidak muncul kerana blog kita masih ditinjau kelayakannya oleh Google. Jika lulus, iklan AdSense akan muncul namun jika ditolak, iklan AdSense tidak muncul di blog.

#2. Tidak memuat naik laman privacy policy dan disclaimer

Dalam beberapa khusus yang dialami publisher, iklan AdSense tidak muncul di homepage blog kerana tidak menampilkan laman privacy policy. Untuk membuat privacy policy dan disclaimer kita biasa menggunakan bantuan privacypolicyonline.com atau yang lainnya.

#3. Domain akaun telah di banned search engine

Jika kita sudah punya akaun AdSense, kode unit iklan dipasang di blog baru yang belum terindex pun biasanya iklan akan muncul. Namun iklan AdSense tidak akan muncul di blog jika domain telah di banned search engine.

#4. Akaun dibanned Google AdSense

Publisher AdSense tidak dapat melihat iklan AdSense muncul di blog kalau akaunn disenarai hitam oleh Google AdSense. Alasan ini biasanya kerana blog telah melanggar term Google AdSense.

#5. Masalah pada browser dan Ad Block

Iklan AdSense tidak muncul di blog disebabkan oleh masalah pada browser, sebaiknya kosongkan cache browser dan hapus cookie sebelum mencuba membukanya lagi. Iklan AdSense tidak muncul di blog juga bissanya disebabkan oleh pemasangan AdBlock di browser.

#6. Kode AdSense belum dipasang dengan benar

Iklan AdSense tidak muncul di blog karena salah satu masalah berikut:

* Kode AdSense tidak lengkap

* Semua kode ditampilkan dalam satu baris

* Kode berisi tag HTML tambahan di dalamnya

silakan cuba copy paste kode AdSense dengan lengkap kemudian paste di blog.

#7. Daftar di host AdSense

Penyebab iklan AdSense tidak muncul di blog iaitu kita daftar di host AdSense seperti Blogger atau Youtube dan menerapkan code iklan di blog self hosting. Misalnya korang daftar Google AdSense melalui blogger, kemudian diterapkan di blog WordPress.org dengan domain sendiri (misal: contohblog.com).

#8. Belum memasukkan PIN

Korang belum memasukkan PIN, mungkin iklan AdSense tidak muncul di blog. Nombor PIN akan dikirim oleh Google AdSense sampai 3x pengiriman. Selebihnya mengenai PIN, sila pergi ke Web Adsense dan verifikasi PIN.

#9. Iklan berada dalam bingkai

Iklan AdSense tidak muncul di blog boleh jadi kerana kita meletak kode iklan di tag div yang berlebihan sehingga dapat menghalang iklan daripada muncul.

#10. Mengaktifkan JavaScript pada browser

Jika iklan AdSense tidak muncul di blog, silakan periksa kalau-kalau ada JavaScript yang bertentangan yang dapat menghalang kemunculan iklan. Pastikan kita telah mengaktifkan JavaScript di browser agar dapat melihat iklan muncul.

Itulah 8 sebab punca publisher Google AdSense dan 10 penyebab iklan AdSense tidak muncul di blog, semoga artikel ini berguna bagi korang untuk pebulis blogger.

sumber Gambar Google Adsense

Post a Comment

0 Comments