Cara Tambah Colum Baru Pada Layout Blogspot

Baru- baru ini saya menukar Themes baru untuk Blogspot saya. Selepas tukar, agak sedih sedikit kerana tiada ruang colum pada bawah Header atau Logo di Themes saya. Agak kemurungan sikit kerana Themes yang saya guna ini agak senang sikit.

Jadi saya tanya pada en Google, akhirnya saya terjumpa laman blog Cara Tambah Colum Baru Pada Layout Blogspot. Begitu senang untuk menambah Colum pada themes sendiri. Saya kongsikan kepada korang caranya.

Cara Tambah Colum Baru Pada Layout Blogspot

Apa yang korang perlu tahu ialah dimana korang ingin tambahkan colum tersebut. Saya tambah pada bawah logo bagi tujuan letak iklan jenis Header.

Macam mana tambah Colum itu seperti gambar dibawah, Gambar sebelum dan selepas saya buat untuk blog saya.

Gambar sebelum ada Colum


Gambar selepas ada Colum

Korang boleh edit pada Themes > Edit HTML dan cari mana korang hendak letak. Saya letak pada Header atau bawah logo Contoh saya perlu pergi di edit HTML Ctrl + F cari code

</header>

Copy code di bawah pada bawah code diatas. Kemudian save.. Selesai

<div id='columbaru-wrapper'>
<b:section class='columbaru' id='kolumbaru' preferred='yes'/>
</div>

Harap korang fahamlah caranya. Korang boleh letak dimana - mana sahaja untuk tambah colum baru nie. Biar lah letak pada bahagian memang tiada colum tersebut. Colum banyak sangat boleh menyusahkan diri korang sendiri juga nanti. Pastikan perlu sahaja baru letak. Fikirkan...


Post a Comment

0 Comments