Penggunaan Kreadit Card Dengan Cara Yang Selamat

Tengah isi minyak terdengar perbualan mengenai penggunaan Card Creadit antara pengguna Debit dan Creadit. Masing - masing ada pendapat yang positif dan negatif.

Card Creadit & Card Debit - sumber Google Picture

Seperti yang kita ketahui bahawa penggunaan Card Creadit  membolehkan seseorang pengguna menjadi muflis jika menggunakan tanpa kawalan. Data dari Bank Negara menunjukkan bahawa ramai golongan Muda antara umur 20 tahun sehingga 40 tahun menjadi hutang terbesar tidak membayar card creadit.

Card Creadit membolehkan penggunanya menggunakan dahulu wang (hutang) baru bayar bila ada wang. Manakala Card Debit, korang menggunakan wang yang sedia ada (tanpa hutang) dalam akaun.

Cara Pengurusan Penggunaan Card Creadit

Bagi yang mahu menjinakan diri untuk menggunakan Card Creadit, Saya sarankan korang tetapkan matlamat untuk penggunaannya. Antara Matlamat yang perlu korang tetapkan ialah :

Kecemasan

Gunakan jika berlaku kecemasan seperti perubatan, Kenderaan rosak, Barang keperluan penting dll. Jangan gunakan untuk kehendak kerana ianya membolehkan korang belanja tanpa berfikir risiko yang akan menanti

Petrol Kenderaan

Gunakan untuk membayar Petrol kenderaan korang bertujuan untuk menjimatkan masa dan wang dalam dompet. Bayar balik selepas menggunakan seperti mengunakan e-Bank. Contoh menggunakan card creadit Maybank kemudian bayar balik menggunakan mybank2U.

Membeli belah

Ini paling bahaya. Kebanyakkan dari pengguna creadit Card membeli tanpa berfikir akan risiko. Gunakan hanya jika perlu barang tersebut untuk keperluan semasa. Jangan sesekali membeli barang mengikut hawa nafsu. Padah nanti.

Pengurusan kewangan amat penting bagi kehidupan seharian kita. Pengurusan yang baik dapat menjamin kewangan lebih baik.

Kebanyakan rakyat Malaysia gagal kerana memikir kemewahan tanpa ukur baju dibadan sendiri. Pastikan korang yang kawal duit, bukannya duit kawal korang.

Post a Comment

0 Comments