Cara Atasi Google Adsense Tidak Muncul Di Blog

Masalah yang biasa di lalui oleh blogger yang baru. Biasanya masalah ini ada pelbagai sebab kenapa iklan Adsense tidak muncul di blog milik korang. Bagaimana caranya hendak mengatasi masalah ini ?

Saya akan kongsikan bersama korang bagaimana hendak mengatasi masalah ini. Terdapat cara untuk
mengatasinya dengan sedikit perubahan dan penambahan code terhadap blog milik korang. Penambahan code ini tidak akan menggangu blog.



Sebelum itu, pastikan blog korang memang telah memenuhi syarat kelayakan yang di perlukan oleh google Adsense yang telah ditetapkan. Jika korang tidak memenuhi syarat maka iklan google adsense tidak akan muncul.

Setting Custom Robot.txt Dalam Setting

Apa yang perlu perlu edit bahagian robot.txt dalam blog korang. Untuk blogspot, korang perlu masuk ke bahagian dashboard kemudian  klik pada bahagian setting seperti di bawah. Klik bahagian 'Search preferences'.



Masukkan kod custom robot.txt di bawah. Gantikan url blog saya dengan url blog kepunyaan korang.
User-agent: Mediapartners-Google
Disallow:
User-agent: *
Disallow: /search
Allow: /
Sitemap: https://www.fikirnews.com/sitemap.xml
Biasanya masalah iklan Adsense tidak muncul ini berlaku akibat migrasi blog daripada protokol 'http' ke 'https' yang diperkenalkan oleh pihak Blogspot/Blogger.com.

Iklan Adsense sering 'hilang' terutama pada blog yang menggunakan domain sendiri.

Berlaku Kerana Protokol 'Https'

Jadi, korang kena letakkan 'Custom robot.txt' di atas di dalam ruangan disediakan. Pertamanya untuk memberitahu bahawa sitemap blog korang sudah menggunakan protokol lebih selamat iaitu https.

Keduanya, korang membenarkan robot Adsense untuk masuk ke dalam semua bahagian blog korang untuk mencari keyword sesuai bagi tujuan perletakkan iklan.

Jangan lupa untuk aktifkan robot.txt ini ya.

Orait, siap tutorial pertama untuk mengatasi masalah iklan Adsense tidak keluar.


Tutorial Penambahbaikkan Kod Script Adsense

Selanjutnya, korang perlu ubah sedikit kod Adsense yang anda letakkan di dalam ruangan HTML blog anda.

Kod script Adsense yang biasa adalah seperti di bawah ini.

<script async='async' src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>

Gantikan dengan kod di bawah ini ... sebelum penutup </head> atau </body>
<script type='text/javascript'>
//<![CDATA[
(function() { var ad = document.createElement('script'); ad.type = 'text/javascript'; ad.async = true; ad.src = 'https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js'; var sc = document.getElementsByTagName('script')[0]; sc.parentNode.insertBefore(ad, sc); })();
//]]>
</script>

 Jangan lupa save ubahsuaian ini. Kalau tak, sia-sia sahaja korang ikuti tutorial untuk atasi iklan Adsense tidak keluar.

Beri tempoh untuk robot Adsense gelintar blog korang setelah pengubahsuai dilakukan. Korang tidak akan nampak perubahan serta-merta. Namun, ini salah satu cara selesaikan masalah blog yang iklan dari Adsense tidak muncul seperti kebiasaanya tu.

Post a Comment

0 Comments