Kenapa Bounce Rate Tinggi

Kenapa Bounce Rate TinggiBila Blogwalking pasti ada blogger yang menceritakan mengenai Bounce Rate blog masing-masing. Ada yang berkongsi Bounce Rate yang rendah dan juga tinggi. Jadi saya periksa blog pada Google Analytics untuk ketahui  Bounce Rate.

Bounce Rate blog saya agak tinggi dan bermakna blog saya mempunyai kualiti yang sangat kurang bagus.  Bounce Rate yang bagus di mana nilai percent kurang dari 20%. Lagi rendah lagi bagus blog tersebut. Tapi apa sebenarnya  Bounce Rate?
Bounce Rate adalah sebagai peratus kunjungan pada satu halaman post dimana penggunjung masuk halaman post ( landing page) dan kemudian pergi dari halaman post ( bermaksud penggunjung datang halaman post blog/website dan keluar halaman post tanpa membuka halaman lain dalam blog/website yang sama).

Bounce Rate selalunya menjadi alat penggukur oleh pengiklan untuk memaparkan iklan pada blog/website. Ianya juga menjadi salah satu alat bagi memastikan sama ada kualiti blog bagus atau tidak. ( erm… Mungkin ini adalah faktor Adsense tak muncul kat sini )
Punca Bounce Rate Tinggi
Punca Faktor Bounce Rate tinggi dimana penggunjung tidak atau kurang berminat dengan tajuk halaman yang terdapat didalam laman blog/web yang ada. Terapat juga Punca lain dimana peratus Bounce Rate menjadi tinggi ;
  1. Penggunjung menekan ‘back’ pada browser.
  2. Penggunjung menutup window/tab browser pada halaman yang di kunjungi.
  3. Penggunjung Menekan Iklan.
  4. Penggunjung Menekan Link yang di beri.
  5. Penggunjung Menggunakan” Search Box” dari salah satu halaman yang di kunjungi.
  6. Penggunjung menaip halaman URL baru pada Browser sama.
Perbuatan di atas menjadi salah satu punca menyebabkan penggunjung meninggalkan halaman blog/web kita tanpa mengunjung halaman lain. Bounce Rate akan menggira bahawa penggunjung baru datang dan terus pergi tanpa menggunjungi halaman lain dalam Blog/web sama.
Lebih jelas saya bagi tahu
Semakin Rendah peratus Bounce Rate, Semakin Bagus kualiti Kunjungan blog/web. Semakin Tinggi Peratus Bounce Rate, Semakin Kurang Bagus Kualiti Blog/Web.
Entri memainkan peranan penting bagi memastikan peratus Bounce Rate rendah. Jadi kita kena pastikan terdapat entri menarik pada halaman lain yang boleh menarik perhatian penggunjung untuk meneroka Blog/website.

Post a Comment

0 Comments